Ontgoogled: marketing zonder Google

Wereldwijd zijn miljoenen bedrijven wat marketing betreft volledig afhankelijk van Google. Hun volledige marketingstrategie is ingericht op de Amerikaanse zoekmachine. Een kwetsbare strategie.

Een tijdje geleden liep ik met een collega op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs te Utrecht. Op zoek naar kennis om mailweb.nl - het beste online Direct Mail-platform van Nederland (bescheidenheid siert de mens) nog beter te maken. En alle mogelijke informatie over de wereld van online verkopen tot ons wilden nemen.

Twijfelachtig

De Vakdagen bestonden grotendeels uit beursstands en lezingen. Ondanks dat we de meeste van deze lezingen van inhoudelijk van twijfelachtig niveau vonden, werden ze wel goed bezocht. Er was zelfs één seminar dat helemaal volgepakt zat en waar de mensen tot ver buiten het zaaltje probeerden te horen wat er werd gezegd.  Het seminar droeg de titel: ‘Zo overleeft jouw webshop zonder Google.’

Nu zijn wij continu bezig om meer ondernemers over de voordelen van Direct Mail en Mailweb.nl te vertellen en ook wij gebruiken Google in onze totale marketingstrategie om het resultaat te optimaliseren. Ik had verwacht (of misschien is gehoopt een beter woord) dat de lezing zou gaan over alternatieve marketingmethodes, zoals Direct Marketing. Maar ondanks de titel ging de lezing uiteindelijk alsnog grotendeels over adverteren op Google, en maar een heel klein beetje over adverteren op alternatieve platformen zoals Bing en Facebook.

Meetbaar

Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen online adverteren. Het is meetbare marketing en daarmee heb je wat mij betreft al aan de belangrijkste voorwaarde voldaan.

Google is heel goed als je een uniek product of unieke propositie hebt. Heb je dat niet, dan is vooral de prijs belangrijk en is het maar zeer de vraag of de kosten van het adverteren opwegen te de opbrengsten van de laagst mogelijke marge.

Door je marketing volledig te richten op SEO en SEA kies je voor een passieve strategie. Pas als iemand zoekt naar je product kom je hopelijk (maar in elk geval samen met al je concurrenten) in beeld. Alleen met actieve marketing kun je mensen verleiden om zonder urenlange google-searches direct voor jouw product te gaan.

Je ziet het pas, als je ernaar kijkt

De uitdaging van actieve marketing is dat je ervoor moet zorgen dát je gezien wordt. Je hebt oprechte aandacht nodig van de potentiële klant om je verhaal te doen én de klant moet de tijd en de mogelijkheid hebben om er iets mee te doen. Daarom is een postcard de ideale vorm van actieve marketing. Iedereen neemt de tijd voor zijn/haar post en besteedt daar echte aandacht aan. Daar kan geen commercial, nieuwsbrief, tijdschrift of billboard tegenop.

Praktisch alle succesvolle bedrijven zetten volop Direct Mail in als marketingmiddel – niet ondanks, maar juist vanwege de snelle groei van internet (zie daar nog maar eens de aandacht te pakken).
Zelfs Google stuurt elke week duizenden papieren mailingen uit om Adwords onder de aandacht te brengen van bedrijven.

Pak de controle terug en ontgoogle uw markting. Pak de aandacht met een postcard mailng.