Direct Mail: Van reactief naar proactief

Veel marketing heeft door het internet een reactieve aard gekregen. Ondernemers reageren in hun marketing alleen nog maar op het moment dat een klant zélf heeft bedacht dat hij/zij iets nodig heeft, en daar online naar op zoek gaat.

Alles op het gebied van contentmarketing (blogs, vlogs, SEA en SEO) is hierop gebaseerd. Maar er bestaat een moment vóórdat een klant zelf heeft bedacht dat hij iets nodig heeft – het moment van de latente behoefte. Dit moment wordt door steeds minder ondernemers opgezocht en benut. Ontzettend zonde, want dit is het moment zonder enige vorm van concurrentie. Een moment waar je de gedachte aan het product kunt koppelen aan jouw merk.

Negeren
De bekendste manier om dit moment op te zoeken is adverteren. Maar de meeste advertenties laten veel te wensen over: ze zijn gericht op het product of op het bedrijf, in plaats van op de klant, zodat deze klant zich niet aangesproken voelt. Met een paar duizend blootstellingen aan wat voor reclame dan ook per dag, zijn onze hersenen ongelooflijk goed geworden in het negeren van al die advertenties.

Een postcard of brief daarentegen krijgt altijd aandacht. Al is het maar die paar seconden van de deurmat tot de papierbak. Vaak lang genoeg om een indruk achter te laten en te zeggen: mocht je dit product eens nodig hebben, dan is dít het merk. Herhaling is in dit soort campagnes dan ook essentieel. Door een klant diverse keren te herinneren aan je naam en product, vergroot je de kans dat je naam onthouden wordt wanneer iemand naar dat product op zoek gaat, én je vergroot de kans dat iemand zijn beslissingsmoment naar voren haalt en direct voor jouw product gaat.

Google op papier
In het SEO- en SEA-speelveld is het zaak op te vallen tussen al je concurrenten. Dat betekent dat je niet alleen het beste product voor de beste prijs moet hebben, maar ook nog eens de beste tekstschrijvers en SEO/SEA-specialisten. Hierdoor ben je veel geld kwijt om mensen op je website te krijgen, waardoor je marge uiteindelijk zo klein is dat het eigenlijk niet uit kan. Een onbegonnen taak die veel te veel geld kost, en een van de redenen dat praktische veel webwinkels op dit moment geen geld verdienen.

Search Engine Advertising is in de praktijk natuurlijk alleen maar Google. En wat denk je dat Google doet om aan nieuwe klanten te komen? Precies, ze sturen een papieren mailing die ze online opvolgen. Het grootste online marketing platform ter wereld gebruikt voor het vinden van nieuwe klanten papieren kortingscoupons! Als dat je niet aan het denken zet…