Vragen? Bel ons gerust!
079 - 360 1234

Let’s Play ball!

Ik ben al mijn hele leven honkballer en liefhebber van het spelletje. Toen ik 6 was begon ik als ‘peanut’, slaan vanaf een paaltje en verdwaasd rondrennen. Vervolgens heb ik een groot deel van mijn jeugd op het honkbalveld doorgebracht. Tot we met het team en de ouders een keer ruzie kregen met de coach, de club er niets aan wilde doen en we met het hele team opgestapt zijn.
Dit was het begin van een paar jaar honkbalpauze voor mij - 30 ongeveer -, maar sinds kort train ik mee met een slowpitch softball team en dat is echt te gek! We hebben een vrouw in het team die niet zo hard kan lopen, dus moet ze wel ver slaan en daarom is iedere slagbeurt bijna of helemaal een homerun. Ook zit er een Antilliaanse man van 70 in het team die honkbal ademt en over 10 jaar waarschijnlijk nog steeds beter is dan wij veertigers. - al ben ik tegen die tijd geen veertiger meer -.

In al die jaren ben ik zowel het Nederlands Koninkrijksteam als Major League Baseball blijven volgen. Soms best irritant, want veel belangrijke wedstrijden zijn midden in de nacht en bij voorkeur lig ik dan te slapen. Maar goed, je moet iets over hebben voor je hobby’s.

In 2002 veranderde één man deze sport voorgoed. In plaats van kijken naar atletisch vermogen, rockstar-factor en intuïtie van de scouts, ging Algemeen Directeur Billy Beane van het MLB team Oakland A’s spelers selecteren en aankopen op basis van statistieken. En niet de voor de hand liggende statistieken zoals aantal geslagen homeruns, maar vooral statistieken die er tot dan toe niet toe deden. Zoals het aantal keren dat een speler het eerste honk haalt ten opzichte van zijn slagbeurten. Dit concept heet Moneyball en is briljant verfilmd in de gelijknamige film met Brad Pitt. - Nu eindelijk te zien op Netflix. -

Ik zal niet meer vertellen over de prestaties van de Oakland A’s, want dat zou een flinke spoiler zijn als je de film nog wil kijken.

Vanaf toen ging ieder ander team ook op de andere statistieken letten en zijn alle teams doorlopend op zoek naar de juiste statistische formule om meer wedstrijden te kunnen winnen. Dit idee heeft intussen ook vele andere sporten veranderd. De statistieken maken het verschil.

Met Direct Mail is het net zo. Je intuïtie zegt je misschien dat je in je marketing iets wil vertellen over je bedrijf of je product. Maar de statistieken zeggen dat jouw bedrijf je klant niet zo veel interesseert en je naar je marketing moet kijken vanuit het oogpunt en de behoeften van je klant.

Je intuïtie zegt je misschien ook dat je kort en krachtig moet zijn. Maar de statistieken zeggen dat langere brieven of een postcard die leidt naar een webpagina met een langer verhaal beter presteert dan een kort verhaal. Natuurlijk afhankelijk van hoe goed het geschreven is. Maar saaie tekst werkt zowel bij korte als lange verhalen niet en goede tekst werkt bij lange verhalen beter.

Dit en nog tientallen andere statistieken zijn al voor je onderzocht. En als je daar interesse in hebt, bel of mail mij en ik vertel je met veel plezier welke boeken je moet lezen. Maar zelfs als je die allemaal gelezen hebt, dan nog moet je op zoek naar wat voor jou werkt. Dit doe je door te testen en te meten. Mijn advies: Begin daarom klein en test en meet totdat je de ideale Moneyball-formule hebt gevonden. In tegenstelling tot Major League Baseball weten je concurrenten niet ook meteen wat voor jou werkt en kun je met jouw Moneyball-formule jarenlang voordeel op je markt behouden.

Op Mailweb kun je mailingen van 50 tot 50.000 stuks laten produceren en versturen. Dus schroom je niet om klein te beginnen. Daarbij kun je bij het uitrekenen van de kosten van je mailing direct berekenen of deze rendabel is met de ingebouwde ROI calculator. En rekenen wij nooit iets voor een extra variant voor een A/B test. Wij willen net zo graag dat jouw Direct Mail succesvol is als jij dat zelf wilt.


Begin direct: Je krijgt deze week  - tot 5 augustus - nog € 75,- korting met je de actiecode #zomerDM

PS: Wil je deze berichtjes gewoon altijd in je mailbox? Schrijf je dan in voor de Mailweb-Direct-Mail-Mails, zodat je alle Mailweb-Direct-Mail-Mails ontvangt en nooit meer de actuele actie mist.