Postcards hebben voordelen, voordelen en nog eens voordelen

Woorden hebben kracht. Wat u in een direct mailing zet, kan mensen bewegen tot actie. Bijvoorbeeld om de landingspagina te bezoeken. Maar ook om een postcard bij het oud vuil te gooien. Daarom is het belangrijk om de woorden te kennen die verkopen.

Nu denkt u misschien: 'Postcard', is het niet gewoon een 'postkaart'? Maar wij vinden een postkaartje iets dat je vroeger naar je oma stuurde op vakantie. Een postcard daarintegen is één van de beste sales-wapens die een ondernemer is zijn arsenaal kan hebben.

Direct Mail draait om verkopen. Postcards draaien niet om mooie teksten, een goede opmaak en leuke foto’s, afbeeldingen en gimmicks. Allemaal belangrijk, maar zonder resultaat volledig waardeloos.
Verkopen – dáár draait het om. En verkopen doe je met een aanbod.

Dat aanbod is dus het allerbelangrijkste van élke direct mailing. En omdat een postcard klein is, is elk woord kostbaar en cruciaal. Hoe verkoop je een goed aanbod? En hoe zorg je ervoor dat mensen ook echt reageren?

Allereerst is het belangrijk om de aandacht te pakken. Dat doe je door het opsommen van de voordelen. Een rijtje van drie of vijf voordelen (oneven aantallen werken beter) van het reageren op dit aanbod: En ga er daarbij niet vanuit de je alleen maar rationele voordelen hoeft te noemen. Want een voordeel van een auto kan bijvoorbeeld ook zijn “Een glimlach iedere keer als je vooraan bij het stoplicht staat”.

Een veelgemaakt fout is dat er kenmerken in plaats van voordelen worden opgesomt. Maar een voordeel is niet het zelfde als een kenmerk, Een voordeel is wat de gebruiker ervaart door het kenmerk, denk daarbij vanuit het standpunt van de ontvanger van je postcard. E
en kenmerk is bijvoorbeeld "nu in space-gray", maar een voordeel is "Nu in superstrak space-gray, dé kleur die bij al je outfits past". Denk niet dat ontvanger het voordeel er zelf wel bij bedenkt als ze je kenmerken lezen. Want daarvoor zijn ze op dat moment nog niet voldoende geïnteresseerdin je aanbod.

Het lijkt een open deur, maar mensen zijn geïnteresseerd in dingen die ze willen. Als de ontvanger dingen leest op jouw postcard die ze willen, lezen ze verder. Simple as that. Maar dan ben je er nog niet. Want hóe schrijf je die voordelen en dat aanbod nu op? Vijf hoofdregels:

1. Wees specifiek
Geef een korte, maar specifieke uitleg over hoe de lezer de genoemde voordelen kan ontvangen.

2. Geef vertrouwen
Geef ze een reden om contact op te nemen. Vertrouwen staat daarbij voorop. Een manier om dat vertrouwen meteen te krijgen, is – bijvoorbeeld – door een recensie te plaatsen van een tevreden klant.

3. Geef garanties
Als u garanties heeft, geef die. Garanties nemen gevaren en risico’s weg die de ontvanger van de postcard kan ervaren.

4. Maak het makkelijk
Vermijd kleine lettertjes en asterisks*. Doe een aanbod dat geen redelijke persoon zou weigeren.

5. Urgentie
Tenslotte geeft u ze een reden om NU te reageren. Geef bijvoorbeeld een datum waarop de aanbieding vervalt, of laat weten dat er maar een beperkt aantal producten beschikbaar is.

Postcardcampagnes die aan deze vijf hoofdregels voldoen, scoren. Makkelijker kunnen we het niet maken. Mocht u van dit artikel maar één ding onthouden, laat het dan het woordje ‘voordeel’ zijn. Of beter, drie keer: voordelen, voordelen, voordelen. Voordelen zetten mensen aan tot actie. Zonder voordelen zou men geen enkele aankoop doen. De ondernemer die zijn (potentiële) klanten het beste kent en de voordelen van zijn product het beste verkoopt, zal uiteindelijk de succesvolste zijn.

Weten wat een postcard of selfmailer mailing kost en je op kan leveren? je berekent het supersimpel hier