Verkopers die door de brievenbus passen

Heb je ook moeite om de juiste salesmensen te vinden? Geloof me, je bent niet alleen. Wij hebben de afgelopen jaren honderden ondernemers gesproken en ze hebben allemaal hetzelfde probleem: sales!

Het is moeilijk mensen te vinden die goed kunnen verkopen, maar zelf betaalbaar zijn. Die echt de behoefte van je klant begrijpen. Die altijd op tijd zijn, altijd een goed humeur hebben, geen domme dingen zeggen, en waarvan je er ook nog eens genoeg van kunt vinden om continu voor groei te zorgen.

Aan welke competenties moeten jouw verkopers voldoen? En hoe meet je die vervolgens? Wij zijn ervan overtuigd dat postcards en breiven op de meeste van deze competenties beter scoren dan de meeste echte verkopers. Niet alleen leveren mailings geweldige resultaten op, ook zijn die resultaten extreem goed meetbaar. Doet je mailing niet wat je wilt? Dan pas je aan wat hij zegt, wanneer hij de klant ‘bezoekt’ of je wijzigt de bezoek-frequentie. En dat allemaal voor de prijs lager dan die van een postzegel.

Fruitmand

Met postcards heb je een heel ‘leger’ aan verkopers, die allemaal in staat zijn om één-op-één contact te krijgen met een nieuwe of bestaande klant. Op deze manier kunnen ze niet alleen reageren op een lead, maar ook zelf nieuwe leads genereren. Daarna worden ook de volgende stappen van het verkooptraject door de je mailpiece volbracht. Direct Mail doen niet aan smoesjes of te laat komen. Sterker nog, ze gaan rustig een dag of twee in de fruitmand liggen wachten totdat je (potentiële) klant wel de tijd heeft om even ‘te luisteren’. En dan zeggen ze precies wat je bedacht had, noemen ze alle voordelen zoals van tevoren afgesproken en zijn ze nooit chagrijnig of moe.

Vervolgens dragen ze de (potentiële) klant precies op het juiste moment over aan de meer ‘consultative-selling’ expert, je landingspagina, website of een echt persoon. Je landingspagina kent alle ins en outs van je product en ook wat je mailing heeft beloofd. Daarnaast helpt de landingspagina de klant zelfs direct bij het persoonlijke vragen, berekeningen en vergeet hij aan het eind van het gesprek nooit om de order te vragen. En komt de klant de tweede keer terug, dan weet de landingspagina nog wie het is, en waar ze het vorige keer over hebben gehad.

Welkom

Mocht de deal nog niet rond zijn, dan stuurt de landingspagina automatisch nog een paar e-mails met tips, voordelen of een aanbieding. Werkt dat niet, geen probleem. Je postcard deinst niet terug en gaat gerust nog een paar keer langs. En wordt vervolgens praktisch altijd welkom wordt geheten. Alleen weet hij dit keer nog meer over de klant, waardoor hij weer beter kan inspelen op zijn behoeftes.

Ondertussen houd je op de achtergrond alles zelf in de gaten: Waar je postcards zijn geweest en hoe vaak, hoeveel mensen er op je landingspagina zijn geweest en wie. En kun je continu bijsturen wat de postcards vertellen en hoe vaak ze langs gaan. Ook houd je de conversieratio van je landingspagina in de gaten en kan je zien hoe mensen reageren op de opvolgmails.

Sales

Intussen heb je helemaal niet meer door dat marketing helemaal geen marketing meer is, maar sales is geworden. En dat je sales grotendeels geautomatiseerd en geoptimaliseerd is – maar ach, wat maakt het uit hoe je het noemt. Als het maar werkt. En die deal met die nieuwe klant? Die komt er wel, want zulke goede verkopers heb je nog nooit gehad.

P.s.: Heb je al goede salesmensen in dienst? Doe ze niet weg! goede salesmensen zijn schaars en ze zijn in veel gevallen nog steeds hard nodig. Ze zullen veel meer resultaat behalen als het zware voorwerk alvast door een mailing is gedaan. Want mailings kunnen heel goed samenwerken: met je klantdata, met andere mailings, met landingspagina’s en zeker ook met je verkopers.