Een Q is gewoon een K met pretenties

Een paar jaar geleden, toen mijn dochters 6 of 7 waren - ze zijn net vorige maand 13 geworden -, zaten we in de zomer ergens aan een Italiaans zwembad. Ze speelden met een ander Nederlands meisje van ongeveer dezelfde leeftijd. En ondanks dat ze alle twee hun zwemdiploma’s al hadden, zit je dan toch langs de rand de hele tijd de boel een beetje in de gaten te houden.

Een meter of 5 verder zat de moeder van het meisje waar mijn dochters mee aan het spelen waren hetzelfde te doen. Haar zwemkleding zag er erg extreem duur uit en ze had een paar oorbellen met overduidelijk echte parels in haar oren zitten waar een gemiddeld gezin een prima auto van kan kopen.

Haar andere nog iets jongere dochter zat voor haar in het water en zag op een vrachtwagen die aan kwam rijden bij het naastgelegen restaurant zo’n prachtig maar volledig onuitspreekbaar lang Italiaans woord dat begon met een Q. Ze vroeg haar moeder wat er op de vrachtwagen stond. Haar moeder sprak het woord in feilloos Italiaans uit. Waarop de reactie van haar dochter alleen maar was: “Maar mamma, dat woord begint toch niet met een K?” De daarop volgende legendarische reactie van haar moeder zal ik mijn hele leven onthouden “Ach schat, een Q is gewoon een K met pretenties”.

Als je mij tot een jaar of 3 geleden had gevraagd “Zal ik QR-code op een mailing gebruiken?”, dan was mijn antwoord geweest dat ik dat een ontzettend slecht idee zou vinden. Niemand buiten de industrie wist wat een QR was, en ging deze al helemaal niet scannen.

Wij hebben er in een vlaag van verstandsverbijstering zelf ooit een megagrote QR op de achterkant van onze Mailweb-bus gezet. En die is tot 2020 - om precies te zijn - 2 keer gescand. Ik kan het niet meer achterhalen, maar waarschijnlijk ben ik dat zelf geweest om te testen of hij het nog deed.

De QR was gewoon een barcode met pretenties.

Maar door al die corona-ellende is de QR nu wel goed ingeburgerd. De meeste mensen weten dat een QR-code niets meer is dan een Quick-Response-Code -al weten de meeste waarschijnlijk niet waar het voor staat- om een webadres, code of wat dan ook uit te lezen. En ook weet intussen vrijwel iedereen dat de camera van je smartphone een QR herkent en je direct naar de gewenste bestemming brengt. Als het doel van je Direct Mail is om mensen naar je webshop of website te krijgen, dan wil je het de ontvanger zo makkelijk mogelijk maken om dat te doen. En een QR is een prima hulpmiddel om mensen te triggeren hun telefoon te pakken en meteen tot actie over te gaan.
Zelfs de QR-code achter op onze bus wordt tegenwoordig een paar keer per maand gescand.

Toch was het nog niet goed genoeg. Gewoon een webadres omzetten in een QR is een beetje een verspilling van een prachtige mogelijkheid tot meer. Want als je dan toch een QR-code gebruikt op je Direct Mail, dan is het toch geweldig om ook te kunnen wie dat ding allemaal gescand hebben, toch?

Daarom hebben we in mailweb.nl ‘QR-tracking’ gebouwd. Het werkt bij Postcards en selfmailers en voor een mailing in envelop. Met QR-tracking geef je op wat de eindbestemming moet zijn van je QR-code. Wij creëren voor iedere ontvanger van je Direct Mail een unieke QR code naar een tussenlink, die daarna automatisch leidt naar jouw eindbestemming. Op die manier houden we bij hoeveel mensen de QR gescand hebben en wie dat zijn. Dit laten we dan weer zien in je portal, inclusief de mogelijkheid om het bestand te downloaden met wanneer en hoe vaak de code gescand is.

Helemaal gratis
Omdat QR-tracking helemaal supernieuw is en dit de eerste keer dat het voor ondernemers of marketeers mogelijk is om de response op papieren Direct Mail automatisch en makkelijk bij te houden, hoort daar een gratis introductieperiode bij. - Denk de vrolijke jonge mensen die op straat samples uitdelen er zelf maar even bij -
Daarom is in de hele maand augustus QR-tracking op mailweb.nl gewoon helemaal gratis.

Plan dus nu je mailing in op mailweb.nl en laat je verrassen door het resultaat!

PS: Wil je deze berichtjes gewoon altijd in je mailbox? schrijf je dan in voor de Mailweb-Direct-Mail-Mails, zodat je alle Mailweb-Direct-Mail-Mails ontvangt en nooit meer de actuele actie mist.